G-VMRK9KQG8E

Paljajalujalatsitest

Vali jalasõbralikud papud

Mitmed uuringud näitavad, et inimeste jalad olid enne „kaasaegsete“ jalatsite kandmist oluliselt tervemad. Uuringute kohaselt peaksid jalad arenema võimaikult loomulikus keskkonnas ning ei tohi olla „surutud kingadesse“. Paljajalu olla, see on jala arengule parim, kuid kahjuks ei saa meie tingimustes alati paljajalu olla – tihti vajavad jalad kaitset ja sooja. Suurim probleem, mis võib pärssida jalgade normaalset arengut, on jalatsite jäikus. Lapsed tahavad joosta, mürada, ronida... Paindumatu ja paksu tallaga jalatsit kandes puudub jalal igasugune kokkupuude pinnaga, millel kõnnitakse. Jäigad ning „toestavad“ jalatsid ei lase jalal liikuda vabalt ja loomulikult. Kui lapse kingad on liiga väikesed, kitsad või ebasobiva kujuga, võivad laste pehmed jalaluud võtta hoopis kinga kuju. Et soodustada jalgade loomulikku arengut ja võimaldada selle liikumist, peaksid lapsele sobilikud jalatsid olema jala järgi, mitte vastupidi. Selleks peab papu olema õige suuruse ning kasvuvaruga. Varbad peaksid saama liikuda vabalt ja ei tohi olla kokkusurutud. Jalatsid peavad olema kerged, pehme ja painduva tallaga nii, nagu seda on jalg. Jala kannaosa peaks olema jalatsi külge mugavalt kinnitatud. Eelistada tuleks pehmeid, naturaalseid ja hingavaid pealismaterjale.

Pea meeles! Et jalanõud oleksid tervislikud, ei tohiks need segada jalalaba normaalset arengut. Kui oled jalasõbralike jalatsite otsingul, siis sinu tulevased papud peaksid olema:

  • Kerge, pehme ja painduva tallaga, nagu jalg ise, et võimaldada jala loomulikku liikumist.
  • Jalatsi pealne peaks olema valmistatud pehmest ja hingavast materjalist (näiteks tekstiilist või/ja naturaalsest nahast).
  • Ilma kontsa ja kõrgenduseta, sest just selline on jalg loomulikult.
  • Vabalt peab jalanõus saama liikuda ka hüppeliiges. Tugevdatud kannaga ortopeedilised jalanõud on mõeldud kasutamiseks vaid siis, kui sedasi on soovitanud ortopeed.
  • Õige suurusega, ehk olenevalt jala mõõtudest ja reaalsest ruumist jalatsi sees, tuleb lisaks arvestada juurde kasvuvaru (reeglina ca 0,8 - 1,2 cm). Erinevate brändide ja ka toodete puhul soovituslik kasvuvaru pisut erineb (näiteks talvesaabaste ja sandaalide puhul, sest ühtesid kanname ilmselt paksema sokiga, teisi paljal jalal).  

 

Kasutatud allikad:

  • https://www.verywellfamily.com/is-going-barefoot-healthier-for-kids-4153090
  • https://www.healthdirect.gov.au/childrens-feet
  • https://mvperearstid.ee/mida-peaks-teadma-lapse-jalgadest

Foto võetud:

  • https://obsessedwithbarefootshoes.com/why-we-should-have-12-mm-of-space-inside-our-barefoot-shoes/?fbclid=IwAR14iwJyTSlrc1Z4cLfLHlu6DHelE9cdSmqcnVcsLZUslvm30_LnMKQemwk